طراحی و ساخت پیل سوختی چندسوخته
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت پیل سوختی چندسوخته با سوخت ایستا و تنفس طبیعی شدند که در ساخت الکترودهای آن از پلاتین استفاده نشده و در عوض، فلزات ارزان قیمت به کار رفته است.

پیل سوختی

دکتر محمد ژیانی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا، اظهار کرد: عملکرد این پیل در شرایط یکسان نسبت به پیلی که در آن از پلاتین به عنوان کاتالیست استفاده شده، بالاتر است و از الکل‌های مختلفی به عنوان سوخت می‌توان در آن استفاده کرد. این پیل به دلیل مکانیزم عملکرد آن، مشکل میان عبور سوخت کمتری نسبت به نمونه‌های مرسوم دارد.

وی تصریح کرد: در این پیل، سوخت الکلی (نظیر اتانول به عنوان سوخت پاک) به قسمت آندی تزریق می‌شود و به حالت ایستا باقی می‌ماند و نیازی به گردش یا پمپاژ سوخت وجود ندارد و در سمت کاتد، اکسیژن هوا به طور طبیعی تنفس می‌شود. ساختار و عملکرد کاتالیست‌های آندی و کاتدی الکترودهای این پیل را می‌توان برای اکسایش الکل‌های مختلف بهینه سازی کرد.

ژیانی ادامه داد: این کاتالیست‌ها معمولا از فلزات غیرنجیب و ارزان ساخته می‌شود، بنابراین سبب می‌شود قیمت تمام شده آن نسبت به پیل سوختی حاوی پلاتین پایین‌تر باشد. ساختار این پیل، بسیار ساده بوده و با توجه به عملکرد در شرایط محیطی (50 mW/cm2) می‌تواند در بسیاری از تجهیزات قابل حمل مانند تلفن همراه و باتری‌های لپ تاپ و حتی هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته وی، این پیل بسیار سبک و بدون صدا عمل می‌کند و نسبت به پیل سوختی متانولی دارای عملکرد بهتری است.

ژیانی، گرانی تجهیزات تست و مواد پیل سوختی و همچنین مشکلات خرید مواد اولیه آنها را دو مانع عمده سر راه پیشرفت فناوری پیل‌های سوختی در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: چنانچه خرید این دستگاه‌ها از سوی دولت حمایت شود، می‌توان به راحتی، عملکرد، طول عمر و عوامل تخریب آن را بررسی کرد تا زمینه پیشرفت و تجاری سازی این فناوری در کشور و همچنین به کارگیری آن در صنایع داخلی و خارجی فراهم شود. البته سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) و مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و اخیرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل کمیته راهبری پیل سوختی، تدوین و تصویب سند راهبردی پیل سوختی در کشور، تعریف و اجرای پروژه‌های اساسی پیل سوختی گام‌های اساسی و اصولی در این زمینه برداشته است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت با سفارش و خرید تولیدات این فناوری و توزیع آن در بین دانشگاه‌ها و مدارس کشور، گامی مهمی در جهت شناسایی، رشد و حمایت این فناوری و آشنایی هرچه بیشتر محققان، دانشجویان و دانش‌آموزان در کشور بردارد.


منبع:شبکه فیزیک هوپا
ویرایش و تلخیص:آکاایران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 166
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 166
بازدید ماه : 769
بازدید کل : 162712
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->